Co je to imunita a jak ji mám zdravě posílit?

Co je to imunita a jak ji mam zdravě posílit?


Nejdůležitějším ochranným štítem těla je imunitní systém. Imunita je vysoce komplexní a mimořádně složitý obranný systém je zodpovědný za boj proti bakteriím a virům, které vstupují do našeho těla. Fungování imunitního systému je velmi složitý a komplikovaný proces. Změna v kterékoli části imunitního systému může způsobit, že bakterie či viry proniknou de těla a vytvoří se onemocnění.

V článku se dočteš, jak naše imunita pracuje, co ji tvoří a jaké nemoci nás mohou postihnout. Dozvíš se i to jako svůj imunitní systém můžeš zdravě posílit, zejména v období, kdy na nás číhá nebezpečná pandemie koronaviru.

Co tvoří imunitní systém


Orgánovým systémem imunitního systému je lymfatický systém, který se skládá z lymfatických orgánů a lymfatických cévy, které je spojují. Lymfatické orgány tvoří soubor buněk v kostní dřeni, brzlíku, slezině, lymfatických uzlinách, které se nacházejí v kůži a v různých sliznicích. Buňky, které hrají roli ve fungování imunitního systému, jsou bílé krvinky, které se v největším počtu nacházejí v krvi a lymfatickém systému.

Nemoci imunitního systému


Za nemoci imunitního systému se považují stavy, když jsou složky imunitního systému nedostatečné z hlediska množství nebo kvality a z nějakého důvodu neschopné vykonávat svou funkci – ochranu.

Patří sem nemoci primární imunodeficience, které jsou naštěstí vzácné. Tyto nemoci se vyskytují od okamžiku narození a tělo není přiměřeně chráněny před infekcemi a jinými škodlivými účinky. Podmínky sekundární imunodeficience souvisejí s vnějším poškozením (otravy, podvýživa), chorobami kostní dřeně, hematologickými chorobami, určitými infekcemi a léčebnými terapiemi (ozařování, chemoterapie).

Jaké jsou nemoci imunitního systému?

Nemoci imunitního systému

Příčinou snížené imunitní obrany mohou být i fyziologické podmínky: imunitní systém kojenců je notoricky nedostatečně rozvinutý, ale imunitní obrana starších a těhotných žen je také slabší.

Nadměrná odezva imunity


Nadměrná odezva imunity také vede k chorobám: je to možné pozorovat při alergických procesech (kožní alergie, senná rýma, astma, některé střevní onemocnění, určité formy konjunktivitidy, anafylaxe, alergie na léky atd.)

Boj proti sobě samému – autoimunitní onemocnění


Když imunitní systém spustí imunitní reakci proti svým vlastním buňkám, které se nezměnily ve funkci, dojde k autoimunitnímu onemocnění. Na mnoha místech těla se může vyvinout abnormální imunitní odpověď, která způsobí “tvrdohlavé” a obtížně léčitelné nemoci jako cukrovka, Crohnova choroba, celiakie, psoriáza a další.

Co je to imunita a jak ji mám zdravě posílit?

Stres a imunitní systém


I bez zbytečných faktorů si naše tělo vyžaduje mnoho úsilí, aby dokázalo zachovat funkci ochrany těla. Vliv stresu na imunitu je prokázán několika studiemi. Jedním z mnoha dalších vysvětlení je, že hormon kortizol, který se produkuje v stresových situacích a hraje důležitou roli při adaptaci na stresovou situaci, zabraňuje ve správné funkcí imunity v případě dlouhodobého nebo nadměrného působení.

Zvýšený stres lze potvrdit i krevním testem. C-reaktivní protein (CRP) je protein, který se objevuje při akutních zánětlivých procesech a je dobře a snadno měřitelný. Na začátku procesu jeho hladina rychle stoupá a na ústupu zánětu rychle klesá, takže je snadné odvodit fungování imunitního systému, nebo dokonce stupeň psychosociálního stresu v těle. Prvními známkami oslabení imunity jsou obvykle zvýšení náchylnosti na nemoci.

10 tipů na zlepšení imunitního systému


Posílení imunity je velmi důležitým faktorem v sychravém podzimním a stále chladnějším zimním počasí. Naše tělo je nyní náchylné na různé viry a bakterie a častokrát se stává, že oslabená imunita neposkytuje dostatečnou ochranu. Kromě toho čelíme pandemií, proto je mimořádně důležité si vybudovat imunitu proti koronaviru. Pevným a silným imunitním systémem snižujeme riziko nákazy koronavirem i obyčejnou chřipkou nebo si alespoň pořídíme “hladký” průběh různých onemocnění v této náročné době. Jak posílit imunitu?

1. Dodržuj pitný režim


Voda podporuje látkovou výměnu čili vylučování toxinů z těla, proto je nezbytné zkonzumovat 1,5-2 litru tekutin denně. Pít by si měl hlavně minerální vodu, zelený čaj nebo různé bylinné čaje a vyhýbat se sladkým nápojem plných cukru a rovněž konzumování alkoholických nápojů.

2. Vyvážená strava


Při jídle musíš dbát na to, aby si svému tělu poskytl denní stravu obsahující vitamíny, minerály, bílkoviny, sacharidy a tuky. Vitamíny hrají velmi důležitou roli ve správném fungování našeho imunitního systému. Například pokud přijmeme málo vitamínu C, E, A nebo D, šance na rozvoj nemocí se výrazně zvýší. Ideální je přijímat vitaminy i ve formě multivitaminu – doplňku výživy. Skvělým multivitaminem, který obsahuje všechny potřebné živiny je např. Reflex Nexgen Pro.

1+1 zdarmaAkční cena 1 + 1 zdarma

3. Upuštění od umělých přísad


Snaž se konzumovat co nejméně jídla s umělými přísadami.

4. Přírodní ingredience


Pokud si nemocný, řekni svému lékaři, aby ti předepsal pouze takové množství léků, jaké nutně potřebuješ. Nesmíš se dostat do pasti zbytečného užívání volně prodejných léků.

Co je to imunita a jak ji mám zdravě posílit?

Co je to imunita a jak ji mám zdravě posílit?

5. Sport a cvičení


Pravidelné cvičení je velmi důležité, protože má dobrý vliv na naše tělo i na duševní výkonnost, nemluvě o imunitním systému. Měl by si se přitom vyvarovat kouření.

6. Vyhýbání se stresovým situacím


Stresu dokážeme předejít vyrovnaným životním stylem. Musíme dokázat “vypnout,” odpočinout si – zkus si zacvičit, zaběhat nebo si přečti dobrou knihu či viz zajímavý film.

7. Spánek


Dbej na délku i kvalitu svého spánku, to je velmi důležité pro rychlou regeneraci organismu. Tipy, jak zlepšit svůj spánek si přečti tady.

Proč je spánek důležitý a jaké jsou jeho benefity?

8. Hygiena


Naše pokožka je naším největším “smyslovým orgánem”, proto je pro správnou hygienu nezbytné mýt si ruce několikrát denně a na udržení rovnováhy pokožky používat přírodní mýdla a šampony.

9. Pravidelná detoxikace


V určitých intervalech je vhodné držet dietu, vyvarovat se nezdravým jídlům nebo absolvovat detoxikační kurzy – pouze pod dohledem odborníka – protože vylučování toxinů pomáhá tělu dýchat.

10. Otužování


Otužování nejčastěji probíhá v nějaké přírodní, ledově studené vodě s teplotou okolo 4° C po dobu několika minut. Takový lázeň může mít dobrý vliv na cévy, pokožku, dodává jí energii, posiluje imunitní systém, má tělesný a duševní osvěžující účinek, pomáhá při regeneraci po zátěži, snižuje riziko úrazů, má analgetický, protizánětlivý účinek.

Studená sprcha a její benefity

FAQ


Kolik vitamínu C bychom měli denně zkonzumovat?

Oficiální doporučení je maximálně 2 000 miligramů denně. To znamená, že pokud pravidelně nekonzumujete více než 2 000 miligramů vitamínu C denně, včetně příjmu z potravy a doplňků výživy, neobjeví se žádné škodlivé vedlejší účinky.

Co pomáhá při detoxikaci?

I když je citrón v podstatě kyselý, při trávení se stává zásaditým, což pomáhá neutralizovat toxické odpadní látky. Jeho enzymy rozkládají odpadní látky usazené v tlustém střevě, čímž se citron stává důležitým katalyzátorem při detoxikačních a čistících procesech.

Vitamín C a detoxikace

Vlastní zkušenost


Řídil jsem se těmito radami už delší dobu. Vyloučil jsem ze svého života všechno, co mi neprospívalo a snažil jsem se držet 10 zlatých pravidel. A výsledek? Celý rok jsem zdravý jako rybička, s dobrou náladou a skvělým pocitem.

Co je to imunita a jak ji mám zdravě posílit?

Co je to imunita a jak ji mám zdravě posílit?

Nejnovější příspěvky

Podpořte mě Likem!

Rubriky