Vitamíny a jejich benefity

Vitamíny a jejich benefity


Jíst fantasticky chutnající zeleninu a ovoce jsou přirozené způsoby, jak si udržet zdraví. Potraviny, které mají vysoký obsah vitamínů A, C, E a B-6, stejně jako zinek a kyselinu listovou, mají příznivý účinek a posilují imunitní systém.

V dnešním článku se dozvíte, které ovoce a zelenina jsou nejzdravější a jaké mají benefity pro naše tělo.

Důležitost vitamínů


Vitamíny a minerály jsou základní živiny pro naše tělo a jsou nezbytné pro udržení našeho zdraví. Ačkoli jsou tyto živiny potřebné v relativně malém množství, jsou stále velmi důležité pro udržení zdraví, nebo rychlejšího překonání sezónních onemocnění.

Vitamíny v potravinách je důležité přijímat do našeho těla po celý rok, no zejména během zimního období, protože tělo v této sezóně trpí větším stresem, takže je náchylnější k nachlazení, nebo dokonce chřipce. A tuto zimu musíme věnovat mnohem větší pozornost našemu imunitnímu systému kvůli riziku pandemie koronaviru.

Ovoce a zelenina jsou základem potravinové pyramidy

Ovoce a zelenina jsou základem potravinové pyramidy

Nejdůležitější vitamíny a v čem je najdeme


Vitamin A

Vitamin A je důležitý při opravě tkáně, pomáhá také posilovat imunitní systém a udržovat dobrý zrak.

Hlavní potravinové zdroje vitaminu A vaječné žloutky, tučné ryby, mrkev, mléko, rajčata, játra, tuňák, sardinky a sledě, zelená listová zelenina, meruňky a mango.

Doporučená denní dávka:

u dospělých mužů: 5000 I.U.

u dospělých žen: 4000 I.U.

Vitamín C

Vitamin C je jedním z nejdůležitějších vitamínů, které během zimní sezóny potřebujeme. Chrání imunitní systém, pomáhá udržovat kosti v dobré kondici, detoxikuje tělo, vyživuje pokožku a urychluje hojení ran. Hlavním zdrojem tohoto vitaminu je čerstvá zelenina a ovoce, zejména citrusové plody.

Nejdůležitějšími zdroji vitaminu C: brambory, tmavá listová zelenina, rajčata, paprika, citrusové plody, kiwi, borůvky, brokolice, jahody.

Doporučená denní dávka:

pro dospělé: 5 – 10 mcg

Vitamín D

Vitamin D se získává převážně ze slunečního záření, proto je nutné jej v zimě doplňovat. Je nezbytný, protože pomáhá posilovat kosti a vstřebávat mnoho dalších vitamínů a minerálů, včetně vápníku.

Nejdůležitějšími zdroji vitaminu D: vejce, mléko, máslo, houby, ryby a olej z tresčích jater.

Doporučená denní dávka:

pro dospělé: 5 – 10 mcg

DOPORUČUJI TYTO PRODUKTY PRO SILNOU IMUNITU!
Akce 1 + 1 zdarma
Jak zlepšit svůj spánek?

Vitamin E

Na pokožce snižuje známky stárnutí a je používáno sportovci ke zvýšení vytrvalosti. Je také silným antioxidantem.

Nejdůležitějšími zdroji vitaminu E: obilný olej, vlašské ořechy, mandle, lískové ořechy, zelená listová zelenina, avokádo, chřest, brokolice, kiwi, mango.

Doporučená denní dávka:

pro dospělé muže: 10 mg

pro dospělé ženy: 8 mg

Vitamín K2

Má pozitivní vliv na prevenci mnoha chorob souvisejících se stárnutím – čímž snižuje riziko aterosklerózy a kardiovaskulárních onemocnění. Hraje také důležitou roli při léčbě rakoviny. Vitamin K2 může způsobit buněčnou smrt v leukemických buňkách a stimulovat jejich sebezničení.

Nejdůležitějšími zdroji vitaminu K2 jsou: kysané zelí, sýr a vejce.

Doporučená denní dávka: 0,001 mg na kilogram váhy

Vitamín B12

Působí jako koenzym při syntéze DNA a RNA, takže hraje důležitou roli v metabolismu sloučenin obsahujících bílkoviny a dusík, při normální tvorbě červených krvinek.

Nejdůležitějšími zdroji vitaminu B12: maso, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky.

Doporučená denní dávka: pro dospělé: 200 – 240 mcg

Vitamíny a jejich benefity

Které ovoce a zelenina jsou nejzdravější?


Pomeranč

Pomeranče jsou často spojovány s vitaminem C. Středně velký pomeranč obsahuje 130 % denní potřeby vitaminu C. Pomeranče také obsahují 250 mg draslíku a pouze 80 kalorií.

Kiwi

Kiwi, i když má velmi nízký obsah kalorií, má vysoký obsah vitamínu C. Dvě střední kiwi poskytují celkem 90 kalorií, ale poskytují 240 % denní potřeby vitaminu C. Kiwi také obsahuje 450 mg draslíku a čtyři gramy vlákniny.

Borůvka

Borůvky obsahují spoustu vitamínů skupiny B, což z nich dělá velmi dobrý posilovače imunity. Borůvky lze konzumovat samotné, smíchané s jogurtem nebo cereáliemi.

Špenát

Hraje velmi důležitou roli ve fungování imunitního systému díky vysokému obsahu antioxidantů.

Mrkev

Obsahuje 110 % denní potřeby vitaminu A, 250 mg draslíku a dva gramy vlákniny. Vitamin A hraje důležitou roli ve fungování imunitního systému a zdraví pokožky a očí.

Květák

Je také dobrým zdrojem vitaminu C, šestina hlavy květáku obsahuje 100 % denního příjmu. Stejné množství obsahuje pouze 26 kalorií, 260 mg draslíku a dva gramy vlákniny.

Které ovoce a zelenina jsou nejzdravější?

Vitamíny ve formě multivitaminu


Reflex Nexgen multivitamin

Za absolutní špičku mezi multivitaminy řadím rozhodně Nexgen multivitamin od společnosti Reflex Nutrition. Tento multivitamin využívám už přes dva roky a jsem s ním naprosto spokojený.

– obsahuje optimální množství všech důležitých složek, včetně hořčíku, vitamínů K2-MK7, D3, chelátů a dalších účinných ergogeny.

Chci se dozvědět více informací!

Reflex Nexgen PRO multivitamin recenze

Další kvalitní multivitaminy.

Pro ženy je speciálně vyvinutý multivitamin od společnosti Biotech. Tento multivitamin poskytuje všechny vyvážené živiny, jako doplněk zdravé výživy se silným důrazem na antioxidanty, vitamíny a minerály.

Pokud ale sháníte veganský vitaminový komplex s vysokým obsahem vitaminu B12, který přispívá k přirozené podpoře zdravého životního stylu, tak vám mohu jedině doporučit multivitamin od společnosti My Vegan A-Z. Kromě toho, že je multivitamin směsí 22 vitamínů a minerálů, tak i přispívá k podpoře metabolismu, nervovému a imunitnímu systému.

CHCI SI KOUPIT KVALITNÍ MULTIVITAMIN!

Jaké příznaky může způsobit nedostatek vitamínů?


Vitamín A: 

    • problémy se zuby, lámání vlasů, praskání nehtů, nemoci kůže a sliznic, slepota

Vitamín B:

    • poruchy spánku, únava, neklid, poruchy paměti, v závažných případech poruchy nervového systému a svalová atrofie, gastrointestinální příznaky, kardiovaskulární potíže

Vitamín C:

    • únava, nepohodlí, ztráta hmotnosti, ztráta chuti k jídlu, krvácení z dásní, poruchy hojení ran, ztráta zubů, atrofie chrupavky a kostí

Vitamín D:

    • bledost, neklid, změkčení lebky, otoky, zdeformovaný hrudník, oslabené svaly a zakřivené nohy

Vitamín E:

    • zpomalení nebo nedostatek reflexů, svalová slabost, dvojité vidění, jiné problémy se zrakem, problémy s řečí, poškození nervů

Shrnutí


Vitamíny jsou velmi důležité a nezbytné pro správné fungování celého organismu. Zejména důležité je jejich konzumování v zimním období obzvlášť tento rok, když jsme navíc vystaveni riziku nákazy koronavirusu. Nejdůležitějšími jsou vitamíny A, B, C, D, E, B12 a K2. Jejich nedostatek může vést k problémům se zdravým až k nenavratitelným poruchám, jakým je slepota. Čemu se vyhnout, abychom předešli problémům se zdravím a nedostatkem vitamínů?

  • Neúplné jednostranné výživě, nesprávné dietě
  • Závislosti na alkoholu nebo drogách
  • Kouření
  • Stresujícímu životnímu stylu
  • Malému pohybu

Vitamíny a jejich benefity

Nejnovější příspěvky

Podpořte mě Likem!

Rubriky

Reklama Grizly Ořechy